Problemen met vervoer

Heeft u problemen met reizen met het openbaar vervoer?

Een goede voorbereiding kan een hoop schelen. Wat u van tevoren al kunt doen:

  • Gebruik een reisplanner. U ziet dan de actuele tijden en ook of er onderweg storingen of werkzaamheden zijn.
  • Oefen online met het gebruik van een OV-chipkaart. Dit kan op de website Uitleg OV-chipkaart.
  • Zorg voor hulp onderweg. Neem het telefoonnummer mee van de online reisassistentie. U kunt hen onderweg bellen voor hulp.
  • Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Laat de persoon die met u meereist een OV-Begeleiderskaart aanvragen.

Reist u met de trein?

  • Zorg voor hulp onderweg met Online Reisassistentie van de NS. Een NS-medewerker of taxichauffeur helpt u dan bij het in-, over- en uitstappen. U wordt begeleid naar de trein en de uitgang van het aankomststation. U regelt dit minimaal 1 uur voor u vertrekt. Bel de NS Servicecentrale. Of vraag reisassistentie aan via de Online Assistentie Aanvraag. Geef door op welke datum u reist, van welke station u vertrekt, de vertrektijd en op welk station u wilt aankomen.
  • Controleer of er extra voorzieningen zijn in de trein en op het station. U vindt deze informatie voor ieder station op de website van de NS. Of vraag het aan een servicemedewerker van de NS. Is er geen servicemedewerker op uw station? Via de servicezuil op het perron krijgt u altijd een medewerker te spreken.
  • Neem een taxi van en naar het station. De Zonetaxi heeft speciale tarieven. Kijk op de website van de NS op welke stations de Zonetaxi beschikbaar is.

Met de GroeneHartHopper krijgt u korting op de ritprijs met een Wmo-pas. U reist van deur tot deur. U kunt uw rolstoel of scootmobiel meenemen. Ook een begeleider mag mee. De begeleider moet wel dezelfde rit maken. U kunt tot 20 keer met een begeleider reizen. Kijk op de website bij Vragen voor meer informatie.

Wilt u een kort ritje maken, bijvoorbeeld naar de dokter of tandarts? Dat kan met Seniorenvervoer van Palet Welzijn. Kijk op de website voor de ritprijs.

U kunt buiten de regio ook reizen met Valys. U wordt gebracht van deur tot deur. Met de Valys-pas kunt u tot 600 km per jaar reizen. Een begeleider mag gratis mee. Met een Wmo-pas krijgt u korting op een Valys-pas. Kijk voor meer informatie op de website.

GroeneHartHopper

Rijtijden:

  • ma t/m vr 6.00 - 1.00 uur
  • za en zo 7.00 - 1.00 uur

Reserveer minimaal 4 uur van tevoren, behalve:

  • bij het taxipoint van het GHZ, daar geldt een reserveringstijd van 30 minuten;
  • vanaf stations, dan is de reserveringstijd slechts 15 minuten.

Reserveren kan online en telefonisch. Ritprijzen staan op de website.

Heeft u een klacht? Bel 0900 600 80 08.

Seniorenvervoer Palet Welzijn

Telefonisch reserveren: ma t/m vr 9.00 - 11.30 uur.
Rijtijden: ma t/m vr tot uiterlijk 22.00 uur.

Geef de rit 1 dag van tevoren door. Ritprijzen staan op de website.

NS - voorzieningen per station

NS - reisassistentie

U kunt reisassistentie telefonisch of online aanvragen.

NS - zonetaxi

OV-Begeleiderskaart

Wilt u zelfstandig blijven reizen met een eigen vervoermiddel?

Kijk of u uw eigen vervoermiddel (zoals een auto of een fiets) kunt aanpassen voordat u iets nieuws koopt. Op de Hulpmiddelenwijzer van Vilans ziet u wat er mogelijk is.

Is het aanpassen van een normaal vervoermiddel niet genoeg? Misschien is een ander vervoermiddel beter voor u. Bijvoorbeeld een scootmobiel, een elektrische fiets of een rolstoelgeschikte auto.

Bent u 75 jaar of ouder en rijdt u auto? Dan moet u bij uw rijbewijsverlenging gekeurd worden. Kijk op de website van het CBR voor meer informatie.

De gemeente geeft u informatie over de mogelijkheden. Maak een afspraak via Team Wadwijzer.

Wilt u tijdelijk een scootmobiel lenen of huren? Kijk in de webshop van Medipoint of van Vegro voor meer informatie.

Toon op kaart (1)
x
Toon op kaart (1)
x

Team Wadwijzer

Kerkstraat
13
2742 BG
Waddinxveen

Vegro Zorghulpmiddelen

U kunt in de webwinkel online uw bestelling doen.

Hulpmiddelenwijzer - vervoer

Heeft u een beperking waardoor u problemen heeft met het afleggen van grotere afstanden (meer dan 800 meter)?

Misschien kunt u uw bestaande auto of fiets laten aanpassen. Of heeft u bijvoorbeeld een rollator of een rolstoel nodig? Op de website van Vegro kunt u een rollator of rolstoel lenen of huren.

Kijk ook de website Hulpmiddelenwijzer. Of kijk op de website van de ANWB-winkel in Gouda. Bijvoorbeeld voor aankoop en verzekering van een rollator.

Op Tweedehands Hulpmiddelen vindt u een overzicht van gebruikte hulpmiddelen.

Toon op kaart (1)
x
Toon op kaart (1)
x

ANWB-winkel Gouda

Openingstijden:

  • ma 12.00 - 18.00 uur
  • di, wo en vr 10.00 - 18.00 uur
  • do 10.00 - 21.00 uur
  • za 10.00 - 17.00 uur
  • elke 1e zondag van de maand 12.00 - 17.00 uur
Kleiweg
105-107
2801 GB
Gouda

Vegro Zorghulpmiddelen

U kunt in de webwinkel online uw bestelling doen.

Hulpmiddelenwijzer - koken

Betreft het vervoer verder dan 25 kilometer van uw woonadres?

Maak dan gebruik van de speciale taxi van Valys. Kijk op de website of u in aanmerking komt voor een Valyspas.

U kunt de Valyspas online bestellen via de website Pasaanvraag. Vult u liever een formulier op papier in? Bestel dan het aanvraagformulier op de website van Valys.

Voor de aanvraag heeft u nodig:

  • een recente pasfoto
  • een (digitale) kopie van uw identiteitsbewijs
  • een bewijs dat u recht heeft op een Valyspas

U kunt maximaal 600 km per jaar reizen met Valys. Een begeleider mag gratis mee.